A MÉRNÖK ÉS A TÁRSADALOM | NGB_SE002_1 | ||||||
tárgyfelelős | |||||||
közreműködő oktatók | |||||||
kredit | 2 | kötelező | előadás | 2 óra/hét | gyakorlat | - | |
szak | építőmérnök Bsc építészmérnök Bsc |
beszámoló formája | folyamatos | oktatási félév | tavaszi | ||
Tárgy tartalma | |||||||
rövid leírás |
Az előadások a társadalmi tevékenységek és kapcsolatok körében értelmezik és értékelik a mérnöki felkészültség, munka és szerepvállalás kérdéseit. Megvilágítják a szűkebb értelemben vett műszaki és a szélesebb összefüggésben értelmezhető társadalmi-gazdasági optimumok kapcsolatát. Az elemzések konkrét alapja az épített környezet, kiemelten a műszaki infrastruktúra (a közlekedésben, hírközlésben, vízgazdálkodásban, anyag- és energiaellátásban felmerülő mérnöki feladatok köre). Példák, kreativitást ösztönző hallgatói feladatok segítik elő a mérnöki munkát fogadó társadalmi környezet reakcióinak megértését, a mérnöki gondolkodásmód és eszköztár érvényesítését segítő és korlátozó tényezők felismerését, a komplex mérnöki létesítmények megvalósítása során jelentkező konfliktusokra való felkészülést. A tárgy elsősorban szemléletformálást és készségfejlesztést szolgál, a szaktárgyakban oktatott ismeretanyagra épít és kiterjeszti a figyelmet a jogi, közgazdasági stb. szakértelem szerepére. | ||||||
előadások témakörei | Áttekintő bevezetés a tananyag egészéről. Szakértelem, közigazgatás és politika kapcsolata és összmunkája. 1. Házi feladat: Mérnöki teljesítmények megjelenése a médiában Mozgásterek és szerepkarakterek. A mérnöki felkészültség érvényesítése, munkakörök és pályaképek. A mérnök szerepe a szakmai koncepció, ágazatpolitika, taktika, stratégia és program kialakításában és megvalósításában. Esettanulmányok (a vasút megújulása, autópálya-hálózatfejlesztés, anyag- és energiaellátó hálózatok, védelmi rendszerek, stb). 2. Házi feladat: Regionális infrastruktúrafejlesztés EUtámogatással vagy Pályaprofil, munkaprofil (interjú) 1. zárthelyi. Kelet-közép-európai átalakulási folyamatok tükröződése a magyarországi infrastruktúraállapotában, működésében és fejlesztésében. Az EU-integrációval összefüggő társadalmi-gazdasági feladatok mérnöki vonatkozásai. A mérnöki tevékenység szintjei (mesterség, tudomány, művészet – BSc, MSc) Mérnöki szerepek az érdekegyeztetésben, a közjavak létrehozásában és működtetésében. Lobby-tevékenység. A Magyar Mérnöki Kamara. 2. zárthelyi. Mérnöki szerepek a társadalmi játszmákban. A PPP. SzEN - A technológiai fejlődés társadalmi jelentősége, korlátai, mérnöki felkészültséget kívánó vonulatai. Pótló-javító zárthelyi. Összegző tanulságok, a feladatmegoldások tapasztalatai |
||||||
Félévközi feladatok | |||||||
házi feladatok |
1. Mérnöki teljesítmények megjelenése a médiában (közlemény elemzése) 2. Térségi infrastruktúrafejlesztési feladatok prioritásai (tágabb lakókörnyezetben Tervezett, vagy folyamatban lévő fejlesztési projekt elemző értékelése) 3. Pályaprofil, munkaprofil (interjúkészítés) |
||||||
zárthelyi dolgozatok | 1. ZH. 2. ZH. |
||||||
Követelmények, értékelés | |||||||
értékelés | Az egyes részfeladatokban az alábbi pontszámokat lehet elérni: 1. házi feladat 0-20 1. zárthelyi feladat 0-20 2. házi feladat 0-20 2. zárthelyi feladat 0-20 Aktivitás 0-20 A házi feladatokat papíron kell elkészíteni és a határidő napján az előadás alkalmával benyújtani. A késedelmes beadás (okától függetlenül) a határidőt követő naptól kezdve naponta 1 pont elvesztésével jár. A zárthelyi dolgozatok témája a megelőző időszak előadásainak anyaga (a pótló-javító zárthelyié a szemeszter teljes anyaga). Az aktivitás az évközi munka (óralátogatás, jegyzetelés, kommunikáció, stb) elismerésének szubjektív eszköze. Távolmaradást igazolni nem kell, és nem lehet. A pótló-javító zárthelyivel is 20 pont szerezhető, ezzel egy hiányzó teljesítést lehet pótolni, vagy egy korábbi, gyengébb zárthelyi eredményt javítani (lecserélni). Összesen maximálisan 90 pont érhető el. A pontok megszerzésének módja tetszés szerinti, az osztályzatot az elért pontszám határozza meg. Az aláírás feltétele 30 pont megszerzése a szorgalmi időszak végéig. |
||||||
érdemjegy | Az osztályzat az alábbi határok szerint adódik:
|
||||||
Irodalom | |||||||
kötelező irodalom | |||||||
ajánlott irodalom | Az előadás témáival foglalkozó aktuális médiaközlemények | ||||||
Letölthető anyagok | |||||||
segédanyagok | A tananyagot feltáró ábraanyag elérhető a http://www.sze.hu/~scharlewebhelyen.
előadás 01, előadás 02, előadás 03, előadás 04, előadás 05, előadás 06, előadás 07, előadás 08, előadás 09, előadás 10 |
||||||
ajánlott linkek |
|
Az előadások a társadalmi tevékenységek és kapcsolatok körében értelmezik és értékelik a mérnöki felkészültség, munka és szerepvállalás kérdéseit. Megvilágítják a szűkebb értelemben vett műszaki és a szélesebb összefüggésben értelmezhető társadalmi-gazdasági optimumok kapcsolatát. Az elemzések konkrét alapja az épített környezet, kiemelten a műszaki infrastruktúra (a közlekedésben, hírközlésben, vízgazdálkodásban, anyag- és energiaellátásban felmerülő mérnöki feladatok köre). Példák, kreativitást ösztönző hallgatói feladatok segítik elő a mérnöki munkát fogadó társadalmi környezet reakcióinak megértését, a mérnöki gondolkodásmód és eszköztár érvényesítését segítő és korlátozó tényezők felismerését, a komplex mérnöki létesítmények megvalósítása során jelentkező konfliktusokra való felkészülést. A tárgy elsősorban szemléletformálást és készségfejlesztést szolgál, a szaktárgyakban oktatott ismeretanyagra épít és kiterjeszti a figyelmet a jogi, közgazdasági stb. szakértelem szerepére. |