A mérnök és a társadalom | LGB SE002 | ||||||
tárgyfelelős | Szép János | ||||||
közreműködő oktatók | dr. Scharle Péter | ||||||
kredit | 2 | kötelező | előadás | 2 óra/hét | gyakorlat | - | |
szak | építőmérnök Bsc | beszámoló formája | vizsga | oktatási félév | tavaszi | ||
Tárgy tartalma | |||||||
rövid leírás |
A tananyag a társadalmi tevékenységek és kapcsolatok körében értelmezi és értékeli a mérnöki felkészültség, munka és szerepvállalás kérdéseit. Megvilágítja a szűkebb értelemben vett műszaki és a szélesebb összefüggésben értelmezhető társadalmi-gazdasági optimumok kapcsolatát. Az elemzések konkrét alapja a műszaki infrastruktúra (a közlekedésben, hírközlésben és vízgazdálkodásban felmerülő mérnöki feladatok köre). Példák, kreativitást ösztönző hallgatói feladatok segítik elő a mérnöki munkát fogadó társadalmi környezet reakcióinak megértését, a mérnöki gondolkodásmód és eszköztár érvényesítését segítő és korlátozó tényezők felismerését, a komplex mérnöki létesítmények megvalósítása során jelentkező konfliktusokra való felkészülést. A tárgy elsősorban szemléletformálást és készségfejlesztést szolgál, a szaktárgyakban oktatott ismeretanyagra épít és kiterjeszti a figyelmet a jogi, közgazdasági stb. szakértelem szerepére. | ||||||
előadások témakörei | Szakértelem, közigazgatás és politika kapcsolata és összmunkája Mozgásterek és szerepkarakterek, a mérnöki felkészültség érvényesítése, munkakörök és pályaképek A mérnök szerepe a szakmai koncepció, ágazatpolitika, taktika, stratégia és program kialakításában és megvalósításában Esettanulmányok (a vasút megújulása, autópálya-hálózatfejlesztés, stb). Kelet-közép-európai átalakulási folyamatok tükröződése a magyarországi infrastruktúra állapotában, működésében és fejlesztésében Az EU-integrációval összefüggő társadalmi-gazdasági feladatok mérnöki vonatkozásai A mérnöki tevékenység szintjei (mesterség, tudomány, művészet – BSc, MSc) Mérnöki szerepek az érdekegyeztetésben, a közjavak létrehozásában és működtetésében. A Mérnöki Kamara Mérnöki szerepek a társadalmi játszmákban (i). A PPP. Esettanulmányok (közlekedési infrastruktúra, települési infrastruktúra fejlesztése) A technológiai fejlődés társadalmi jelentősége, korlátai, mérnöki felkészültséget kívánó vonulatai |
||||||
Félévközi feladatok | |||||||
házi feladatok |
1. Mérnöki teljesítmények megjelenése a médiában (közlemény elemzése) 2. Térségi infrastruktúrafejlesztési feladatok prioritásai (tágabb lakókörnyezetben Tervezett, vagy folyamatban lévő fejlesztési projekt elemző értékelése). 3. Pályaprofil, munkaprofil (interjúkészítés) Az egyes részfeladatokban az alábbi pontszámokat lehet elérni:
|
||||||
Követelmények, értékelés | |||||||
aláírás feltétele |
Az aláírás feltétele 32 pont elérése az írásbeli vizsga előtt (a három házi feladattal). | ||||||
vizsga | Írásbeli és szóbeli vizsga | ||||||
érdemjegy | Az osztályzat az alábbi határok szerint adódik:
|
||||||
Irodalom | |||||||
kötelező irodalom | - | ||||||
ajánlott irodalom | A foglalkozásokon tárgyalt kérdésekhez kapcsolódó aktuális médiaközlemények | ||||||
Letölthető anyagok | |||||||
követelmények | Félévközi feladatok kiírása Az előadások PP képsorai |
aktuális félév ütemterve | 2013/14 tavaszi ütemterv | ||||
vizsgakérdések | 2013/14 ősz vizsgakérdései | eredmények | A félévközi feladatok részeredményei | ||||
segédanyagok | A tárgy hallgatói számára a http://www.sze.hu/~scharle felületen elérhetőek a tárgyhoz tartozó jegyzetek, esetleírások, elemzések. | ||||||
ajánlott linkek | http://www.sze.hu/~scharle |
Tanszéki hírek
Eseménynaptár
Huschek-Juhász Erika PhD disszertációjának védése
2025. Január 7. 13:00 - 14:00